Sanering

Jaha såhär ligger det till.
När vi tog hem Zorro kom han från en "dålig familj", med detta menar jag att ägaren hade 6 katter och 3 hundar vilket iofs inte är något fel men alla djur åt ur samma skål, drack vatten ur samma skål och typ sket på samma ställe.
När vi fick honom var han alltid dålig i magen, i början trodde veterinären att det berodde på nervositet för att komma till nytt hem och möte en ny katt.

Allteftersom tiden gick blev även Tiger dålig i magen vilket han ananrs alrdig varit i hela sitt liv.
Vi började utreda allt möjligt, avmaskade och gav annat foder osv. Till slut tog vi ett avföringsprov som visade att katterna har en sjukdom som heter Coccidios och kommer från Zorros tidigare hem. Det är vanligt bland många djur och beror på just att de är så många djur som delar skålar osv.
Vi började behandla dom med tabletter och ett medel man sprutar i mun på dom. Tyvärr regarerade dom på detta med att salivera och bli jätte rädda. Det blev som att dom tuggade fradga vilket var hemskt att se!
Det beslutades att vi skulle ge injektioner istället. Efter mycket om och med började vi med injektioner i måndags och nu har vi lärt oss att ge det själva så vi behöver inte åka till veterinären för det. Skönt men hemskt att ge spruta till sina små gullungar :)

En stor och jobbig sak med denna sjukdom är att vi måste sanera hela vårat hem. Alltså inte stor städa utan verkligen sanera! Allt osm katterna har varit på måste desinfekteras. Vi måste allså tvätta väggar, soffor, mattor, golv, böcker, prydnader, kuddar, filtar ja allt vi äger och har! Detta har jag påbörjat idag därför blir det ett egivt springade till tvättstugan och sen ska allt ner i förrådet i påsar. Imorgon ska vi ta hela lägenheten och då måste vi låsa in katterna och innan vi kan släppa ut dom igen måste dom tvättas. Längtar inte alls, vet att det är okej att tvätta tiger men vi har aldrig provat med zorro så vi vet inte alls hur han kommer att reagera.
Om man inte tvättar allt ellero m man missar en fläck och katten går tillbaka dit när den är färdigbehandlad med sprutorna kommer sjukdomen tillbaka

Jag önskar inte någon detta, det är så sjukt mycket mer jobb än vad man kan ana! Samtidigt har jag inget val, vi älskar ju dom här små liven och det viktigaste är att dom mår bra och har det bra. Jag har inte hört av mig till förra ägaren men kommer att göra det. Inte bara det att vi lagt ner otroligt mycket pengar på det här utan för att hon ska vara medveten om att man inte kan sälja katter sådär. Människor som inte tar sitt ansvar för sina djur ska inte ha några djur! Ett djur tar man ansvar för när man köper det och sedan fortsätter ansvaret till djuret dör. Tänk på att inte köpa en massa djur och sälj vidare, det är inte så djur ska leva. Man skaffar inte djur för stunden och sen passerar dom vidare, tänkt på det!
Jag är glad att han kommit till ett bra hem för ja jag skryter om att vi har ett bra hem. Dom får allt det bästa som går att få tag på, det bästa torrfodret och den bästa sanden och jag tycker dom är värda det! Är inte vi människor värda det bästa? jo precis, då är djuren det med! Katter och andra djur mår så mycket bättre att få ordentlig mat (från djuraffären) än den "skiten" som finns på ICA, man märker tydlig skillnad på pälsen och tänderna.

Nu ska jag sluta vara moraltant och springa ner i tvättstugan igen!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh stackare ;(

Jag hoppas det blir bra nu, så era katter kan slippa detta skitet.

Kramar

Postat av: Camilla

Va gör man om änns katter vägrar käka dyrt foder och bara vill ha friskis?

Hahaha! Nej men serriöst Kulan och Harry gillar bara friskis.. Inget annat passar! Jag har riktiga förorts kissar! =)

Lycka till med städningen!

2009-05-15 @ 16:07:16
Postat av: Renée

Usch då, låter inget vidare kul. MIn katt e ganska kräsen. Han gillar inte heller djuraffärens torrfoder, utan de ska vara whiskas eller kitekat. He he he. Så han e med kanske en förortskatt, hehe

2009-05-21 @ 19:36:10
URL: http://logaaan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback