Mitt nya jag!

Idag startar min nya kategori: Beas sundare liv.
Egentligen startade det hela förra måndagen men då jag inte visste om jag skulle orka med detta (trots att viljan varit där) eller om det skulle fungera valde jag att vänta en vecka.

Det är inget nytt fenomen men för mig är det nytt, självklart har jag hört talas om det men aldrig provat det själv trots att jag provat nästan alla dietkurer!

Mina damer och herrar (om det är några herrar som läser?) låt mig presentera: Vikt Väktarna - Ät och Njut!
Denna version av Vikt Väktarna innebär inga möten, inga offentliga vägningar, ingen förnedring eller något!
Det fungerar såhär:

* Köp CD-skivan Ät och Njut genom Vikt Väktarnas hemsida
(Eller skaffa den på ett mindre lagligt sätt *host* dock är den mindre lagliga versionen från 2005 men det fungerar exakt lika bra)
* Fråga dig själv om du verligen är redo för detta för det går inte att fuska om man ska ha ett reslutat som är bra!
* Börja vilken veckodag du vill, men jag tycker det är bäst att börja på måndag morgon, ska förklara varför senare.
* Installera programmet eller skivan och börja fylla i den dagen du känner dig redo att börja.

* När programmer väl är installerat är det enkelt att börja, man väger sig och mäter både höft och midja. Det är viktigt att man gör det vid samma tidpunkt varje vecka framöver så man får en rättvis bild av sin viktnedgång.
* Sedan börjar man fylla ivad det är egentligen man har stoppat i sig under dagen och det är här kruxet börjar. Du kommer märka att du INTE kan fortsätta stoppa i dig mat och sötsaker på samma sätt som du gjort innan, du MÅSTE ändra dina matvanor!

Programmet baseras på ifall man är kvinna/man, hur lång man är, hur mycket man rör sig i sitt arbete och vad ens BMI är. Programmet räknar sedan ut hur många poäng man får äta under en dag. När man sedan skriver in allt man äter under dagen dras det hela tiden poäng beroende på mängden man äter och vad det är man stoppar i sig. Det är här man verkligen vaknar till liv när man ser hur mycket skit det egentligen är i pizza, hamburgare, chips och godis!

För varje dag får man spara maximalt 4 poäng som kan utnyttjas till helgen exempelvis (nu förstår ni nog varför jag föredrar att väga mig på måndag morgon) Det viktiga är att när söndagen är slut ( om man nu väljer att veckan ska börja på måndagen) att man ätit upp ALLA sina poäng, även de man har sparat annars kommer man minska fort i vikt i början men sedan rubbar det ämnesomsättningen och man kommer att gå ner mindre och mindre.

Det som förvånade mig är att man faktiskt får äta ganska mycket mat, i början var jag hungrig konstant eftersom det i början är svårt att veta hur många poäng man ska "slösa" under dagen så man har kvar poäng till middagen då middagen är den måltid som oftast kräver flest poäng men nu när jag har lärt mig hur jag ska äta är jag inte hungrig alls, jag är förvånad över hur mycket mat man får äta om man väljer rätt mat!

Det här handlar absolut INTE om att banta utan att lära sig välja rätt produkter att stoppa i sig för ett sundare liv.
Sedan har Vikt Väktarna en hel del produkter som de själva tagit fram och dessa innehåller färre poäng men dessa produkter är ganska dyra om man jämför med andra "vanliga" märken men man måste inte köpa deras märke för att få det att fungera, det räcker med att köpa light produkter och produkter med mindre fett i. Tänk på att nästan all frukt och nästan alla grönsaker är poängfria, alltså får du äta hur många som helst av dom! (dock finns det undantag såsom avokado, plommon, annanas och vindruvor t.ex. som innehåller poäng)

Programmet har även en del där man lätt slår upp hur många poäng varje vara innehåller och hur man ska välja mat när man exempelvis går på restaurang.

Jag är väldigt prositiv till detta då jag redan sett resultat på vågen!

På min första vecka har jag gått ner 1.4 kg. Midjemått och höftmått mäter jag inte varje vecka utan kommer att mäta ungefär varannan vecka eller en gång i månaden.
Mitt mål är inte att jäkta mitt viktras mot tiden, det får helt enkelt ta den tid det tar att gå ner till min målvikt men jag vet att om jag sköter mina poäng kommer jag att nå dit fortare än om jag bantar på måfå.l

Lycka till den som nu hänger på detta och skriva gärna och tala om hur det går för er om ni provat eller har några frågor eller andra tips!

Kommentarer
Postat av: Denise

Vad duktig du är!

2007-09-25 @ 18:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback