Expert?

Kom på en sak, läste i en bilaga till någon av kvällsblaskorna i helgen. Där finns det en spalt där en "Expert" ska svara på frågor om kost och liknande.
Nu minns jag inte ordagrant hur det stod men i det hela stora gick det ut på:

"Jag är en tjej som är överviktig. Min syster har precis börjat med ViktVäktarna och hon tycker jag ska göra det samma. Nu undrar jag om det kommer att fungera för mig"

Såhär lång är allting jätte bra.

Nu kommer vi till kruxet, alltså denna "experts" svar:

"ViktVäktarna är liksom många andra metoder inte bevisad, det har också liksom många andra metoder en såkallad jojobantningsfunktion. Det går fort att tappa vikten men den kommer lika fort tillbaka. Hela viktväktarna är en konstig metod då det går ut på att man räknar antal poäng man får äta per dag och på så sätt gå ner i vikt, det som är konstigt med denna metod är att den enbart tar hänsyn till antal kolhydrater (Jag tror det stod kolhydrater) man stoppar i sig under dagen, mycket konstigt sätt."
" Jag tycker du ska variera din kost och om du ska börja med någon "metod" rekomenderar jag dig varmt att börja med GI metoden, en mycket bra metod"


Det är nu jag blir arg på honom. Denna människa ska vara ett stöd till människor, han ska vara obejktiv! Visserligen är han GI-"Expert" men jag hade förväntat mig lite mer än så!

Jag är verkligen ingen expert men tydligen har jag mer innanför pannbenet än vad han har!
Det jag skriver nu är hur JAG tänker och ingenting som är bevisat på något sätt, endast sunt tänkande sen får ni gärna ha era egna åsikter, dom är väldigt välkomna men detta handlar om mina tankar i denna text:

1. ViktVäktarna är en av de väldigt få metoder som har bevisats fungera för de flesta människor, resultatet har visat på att med ViktVäktarna är det minst risk att gå upp vikten igen
2. Det går absolut inte fort att bli av med kilona, självklart tappar man lite extra kilo de första veckorna om man har många extra kilo på sin kropp men det stabiliseras när kroppen vänjer sig vid den nya kosten
3. ViktVäktarna går absolut inte på att endast räkna kolhydrater, det är en metod som är baserad på om du är kille/tjej, längd, vikt, hur mycket du rör sig per dag och ditt BMI.
4. Vikt tappar man när man förbränner mer än vad man stoppar i munnen och sväljer, sin förbränning räknar man ut genom att se hur mycket man rör på sig och hur lång man är och hur mycket man väger.

5. GI-metoden är en enformig kost metod som består av att man skippar all form av vanligt ris, potatis och istället väljer man kött,kyckling,bönor,kikärtor,sallad och dylikt.
6. Enformig kost leder till (bevisat) att man snabbare tröttnar på kosten då det inte finns lika mycket variation. När man tröttnar på kosten resulterar det i att man antingen avslutar allt eller att man fuskar.
7. 90% av Sveriges befolkning vet inte vad GI-metoden står för
8. 98% av Sveriges befolkning vet inte vad glukemiskt index står för och vad det gör med kroppen
9. För mycket kött och andra "fetare" produkter leder till förhöjd kolesterol som är mycket skadligt för kroppen

Nu ska det här inte handla om att kasta skit på olika metoder, alla har sitt eget sätt att bli av med sina extrakilo och alla sätt passar inte varje individ.

Som jag skrev innan är det här MIN syn på saken och MIN åsikt.

Glöm inte att jag absolut inte är någon expert på området men lite smartare än han är jag iaf och det känn skönt att veta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback